Gepubliceerd op

Hoe maak je een boek?

Op 17 april 2019 had in een afspraak in Huizen. Bij uitgeverij Pica. We gingen praten over mijn grote droom: een boek over maakonderwijs voor (beginnende) leraren. Ik maakte kennis met Mark Veerman en Hanneke Meijwaard en werd totaal ingepakt. Wat een fijne mensen, wat een fijne uitgever. En zij wilden ook wel zo’n boek!

Terug in de bus stuurde ik –met een brok in mijn keel- dit naar mijn lief:

In mei lag er een hoofdstukindeling en toen begon het werk. Ik sprak met velen, vrat me door een grote stapel boeken en artikelen heen en vroeg aan anderen welke blogs op Lekkersamenklooien ze belangrijk vonden.

Dynamische hoofdstukindeling

Eindeloos heb ik heen en weer geplakt met de onderwerpen. Wat hoort waar, wat is de lange lijn? Wat introduceer ik in hoofdstuk x en werk ik later uit? De definitieve indeling ontstond pas vlak voor het eind. Het leek net of het boek zich stukje voor beetje aan me openbaarde. Door er mee bezig te zijn, liet het zich steeds meer zien. En werd ook duidelijk wat voor boek het worden moest: een collectie van veel verhalen.

Tekenen

Tijdens het schrijven merkte ik dat tekenen belangrijk was. Mijn denken speelt zich tekenend af.

Er ontstond een ritme: denken – tekenen. En tijdens het tekenen verdiepte mijn denken zich. Dat doet me denken aan wat Gever Tully zegt over makers: ‘Op een gegeven moment gaan ze decoreren.’ Dat is geen zinloos werk, maar geeft de makers pauze.

Het boek heeft dan meer dan 100 tekeningen.

De anderen

Maar het beste aan het boek was het gezamenlijke zoeken. Met Per-Ivar Kloen zoek ik al jaren naar de kern van maakonderwijs. Dat zijn mooie gesprekken. Samen met de trein naar Josina Boltjes-Koning van de Hanze Hogeschool in Groningen was één van de beste dagen van het boek.

Maar ook de gesprekken met leraren waren geweldig. Leraren maken het echt en weten als enige hoe alle theorie zich concreet vertaalt naar de werkvloer. Belangrijkste inzicht: de leraar is de baas. Zij/hij is de poortwachter en kan als enige de goede keuzes maken. De leraar is geen uitvoerder van (extern) bedachte processen, maar zelf architect van het maakonderwijs. Het manifest kwam voort uit hun input:

De experts

En dan de boek-makers: het was avontuurlijk te worden begeleid door Pica. Dankzij hen is het boek echt mooi geworden. Alle woorden, alle zinnen en alle tekeningen gingen door hun handen. Ze poetsten het op, poetsen het soms weg en bleven maar aardig. In de woeste rit heb ik me altijd veilig gevoeld.

En nu is het er.

Dank. Veel dank. Makenindeklas.nl